Tijdelijke plaatselijke regel voor plaatsen van de bal in de bunker.

16-06-2020 16:32
Op advies van de NGF is op 11 mei jl. op onze website een tijdelijke plaatselijke regel vermeld hoe gehandeld moest worden als de bal in een bunker terecht komt nu er geen harken in de bunkers liggen. Op 12 juni is er door de NGF een update gekomen. Die houdt in dat met directe ingang onderstaande cursief gedrukte tijdelijke plaatselijke regel van kracht is geworden ter vervanging van de regel geplaatst op 11 mei.
Als de bal van een speler in een bunker ligt, mag de speler zonder strafslag éénmaal de oorspronkelijke bal of een andere bal plaatsen in de bunker. Het gebied waarin geplaatst mag worden en waarvan dan gespeeld mag worden, mag niet verbeterd worden en het gebied waarin geplaatst mag worden moet voldoen aan de volgende eisen:
  • Het referentiepunt is de plaats van de oorspronkelijke bal.
  • De bal mag geplaatst worden binnen de lengte van een scorekaart of binnen 15 cm vanaf het referentiepunt, maar niet dichter bij de hole en het plaatsingspunt moet in de bunker liggen.

Bij het handelen volgens deze plaatselijke regel moet de speler een plek kiezen om zijn bal te plaatsen en de procedures volgen voor het terugplaatsen van een bal volgens de Regel 14.2b(2) en 14.2e.
Straf voor spelen van bal van een verkeerde plaats in overtreding van een plaatselijke regel: algemene straf volgens Regel 14.7.
Verkort weergegeven houdt de regel in:
Als de bal van een speler in een bunker ligt, mag de speler éénmaal een bal plaatsen op een plek naar keuze in de bunker binnen de lengte van een scorekaart of 15 cm van de oorspronkelijke ligging van de bal, niet dichter bij de hole.
Als de teruggeplaatste bal verrolt, dan is Regel 14.2e van toepassing

Bovengenoemde tijdelijke plaatselijke regel geldt ongeacht of je nu individueel wel of niet een q-kaart loopt of meedoet aan een wedstrijd die al dan niet qualifying is.

Hierboven wordt verwezen naar Regel 14 van de Spelerseditie van de Golfregels, geldig vanaf januari 2019. Van alle golfers mag inmiddels verwacht worden dat zij deze editie in hun bezit hebben.

Ook al is er nu een aangepaste tijdelijke plaatselijke regel wanneer je bal in de bunker ligt, toch blijft overeind het verzoek om zoveel mogelijk jouw voetstappen in een bunker zo goed mogelijk met de voeten of de club glad te strijken. Zeker die golfers die een q-kaart lopen of meedoen aan een q-wedstrijd zullen je er dankbaar voor zijn.