Golfers gezocht voor het GRIPP-onderzoek!

11-11-2021 17:13
Vaak gaan we golfen zonder warming-up. We hebben nog net tijd voor een bak koffie of komen net op tijd op de tee-box aan.  U slaat direct af bij hole 1 zonder warming-up en heeft een paar holes nodig om op gang te komen. Na 4-5 holes gaat het dan eindelijk beter en bent uw warm gespeeld. Door onderzoek weten we al dat een warming-up helpt om de golfprestaties te verbeteren. In dit onderzoek wordt ook gekeken of golfblessures verminderd worden door deze golf specifieke warming-up.

Bij golf ontstaan de meeste blessures aan rug, schouder, elleboog en pols. De golfer is vaak enige tijd beperkt in het golfen en ervaart een verminderd spelplezier.
In andere sporten is gebleken dat een dergelijke warming-up effectief is en blessures vermindert.

Het Amphia ziekenhuis in Breda en het Amsterdam UMC hebben in samenwerking met de Nederlandse Golf Federatie (NGF) een blessurepreventie programma ontwikkeld, genaamd Golf Related Injury PreventionProgram (GRIPP) interventie. Het bestaat uit 6 verschillende dynamische oefeningen en duurt maximaal 10 minuten.

We zijn binnen uw golfclub op zoek naar: 25 golfers van 45 jaar en ouder met een handicap tussen de 0 en 36. Het onderzoek is geschikt voor alle golfers, ook zonder wedstrijdervaring, u moet wel minimaal 1 keer per week 9 holes spelen.

Bij deelname aan het onderzoek ontvangt u regelmatig praktische tips die u direct kunt toepassen op de golfbaan. Het onderzoek zal 23 oktober 2021 starten en heeft een looptijd van 5 maanden.

Meer informatie kunt u lezen op golfgrippstudie.nl. Bent u enthousiast om deel te nemen, lees dan de informatiebrief door en meldt u aan door een e-mail sturen naar fysiotherapeut, fysiotherapiewetenschapper en onderzoeker Saskia Gladdines: sgladdines@amphia.nl met vermelding van uw golfclub. U kunt zich aanmelden tot en met 22 oktober.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Saskia Gladdines via sgladdines@amphia.nl of telefonisch via 06-15661567.