GOLFREGELS

12-01-2022 17:04
Ingebedde bal
"Als de fairways erg drassig en mijn bal in zijn eigen pitchmark blijft liggen, wat kan ik dan doen?
Een pitchmark is een deuk veroorzaakt door de inslag van de bal. Als een bal in zijn eigen pitchmark blijft liggen, noemen we dat een ingebedde bal. Als je bal bijvoorbeeld op de fairway of in de rough is ingebed, hoef je ’m niet te spelen. Gelukkig maar! Je mag dan zonder straf de bal opnemen en droppen binnen de dropzone. De dropzone is één clublengte vanaf het referentiepunt (de plek direct achter de ingebedde bal) niet dichter bij de hole. Als je de bal hebt opgenomen, mag je ’m ook schoonmaken. Wellicht fijn als er modder aanzit. Als je hebt gedropt en de bal binnen de dropzone blijft liggen dan mag je verder spelen. Als je bal in een hindernis of in een bunker ligt ingebed mag je niet zonder straf ontwijken.
Zie regel 16.3

Materiaal
"Op hole zes ontdek je dat je vijftien clubs in je tas hebt. Hoeveel strafslagen krijg je?"

Het is belangrijk dat je voor je ronde het aantal clubs in je tas telt. Je mag er namelijk maximaal veertien meenemen. Het maakt niet uit welke clubs dit zijn; bijvoorbeeld drie drivers of twee putters mag zolang het er in totaal maar maximaal veertien zijn. Als je meer clubs bij je hebt, moet je voor elke gespeelde hole twee strafslagen bij je score optellen maar met een maximum van slechts twee holes. Je hoeft dus maximaal vier strafslagen bij te tellen. Minder clubs meenemen mag altijd.

Zie regel 4.1

Bal schoonmaken
"Een medespeler vraagt of je je bal op de fairway wilt opnemen want die ligt in de weg. Je markeert de ligplaats van de bal, pakt de bal op en maakt 'm schoon. Hoeveel strafslagen krijg je?"
Of je je bal mag schoonmaken, hangt af van de plaats en reden waarom je dat doet. Als je op de green ligt, mag het altijd. In de baan mag het alleen als je je bal volgens de regels mag opnemen, bijvoorbeeld bij het ontwijken van een konijnenhol. Er zijn drie gevallen waarin je je bal niet mag schoonmaken.
  1. Om vast te stellen of je bal onbruikbaar is. Er zit misschien een scheurtje in je bal. Je mag de bal opnemen en bekijken of die onbruikbaar is. Je moet je bal markeren. Je mag de bal alleen zover schoonmaken als nodig is om te kunnen zien of je bal onbruikbaar is.
  2. Als je je bal wilt identificeren. Als je je bal wilt identificeren, markeer je je bal en mag je bal alleen zover schoonmaken als nodig is om je bal te kunnen identificeren.
  3. Als de bal het spel helpt of hindert.
Het kan zijn dat je bal in de weg ligt voor de slag van een andere speler. Je medespeler kan dan vragen of je je bal wilt opnemen. Voordat je dat doet, markeer je de bal en je mag 'm ook nu niet schoonmaken.
Als je in deze drie gevallen de bal toch schoonmaakt of als je vergeet te markeren, dan maak je een fout in de procedure. Voor het maken van een procedurefout krijg je een strafslag.
Zie regels 4.2c7.3 en 15.3