HARLINGEN MASTERS 2022 GESLAAGD GOLFFEEST

14-06-2022 23:06
Nadat de schrik van de miezerregen gedurende de eerste paar holes verdwenen was, kreeg het Harlinger golfkampioenschap waar het na de zwaar verregende editie 2021 wel recht op had: mooi golfweer en een zeer spannende strijd om de fel begeerde titels.

Op de startlijst prijkten de namen van maar liefst 60 Tobbedansers, zoals de Ouwe Seunen ook wel genoemd worden. Het kampioenschap wordt gespeeld in 2 categorieën, voor de hogere handicappers onder de titel Talent Golfer of the Year en de lagere handicappers strijden om de eretitel Master Golfer of the Year. En om de strijd wat meer kampioenswaardig te maken werd in beide categorieën gespeeld met 75% handicapverrekening.

Talent Golfer
Het was bijna ironisch dat de winnaar in deze categorie weliswaar een uiterst bekwaam en succesvol sportman is, maar nou niet echt een talent in de zin van een nieuwkomer met groeipotentie. Winnaar werd namelijk good-old Jetze Pascal, die qua handicap (25) net in deze categorie viel en met al zijn ervaring de aanstormende talenten de hielen liet zien, iets dat hij als profvoetballer ook al gewend was te doen: razend snel en altijd als eerste bij de bal. Erno Leguijt als tweede en Sjaak Smeding als derde konden het niet bijbenen, maar waren uiteraard ook tevreden met hun podiumplekken. De top-tien van deze categorie zag er als onderstaand uit, waarbij in geval van gelijke Stableford score het minste aantal bruto slagen doorslaggevend was.

1. Jetze Pascal               32
   2. Erno Leguijt               27
   3. Sjaak Smeding          25
   4. Marijke Moralee       24
   5. Jacob Roorda            23 (111 slagen)
   6. Feico Smeding          23 (112)
   7. Tjeerd v.d. Meulen    22 (110)
   8. Arend v.d. Maas       22 (113)
   9. Gerard Jorna            22 (127)
  10. IJsbrugt Feenstra    21 (116)
  10. Jeannet Haagsma    21 (121)

Master Golfer
De strijd om de titel Master Golfer bleek razend spannend te zijn geweest. Maar liefst 5 spelers eindigden binnen één slag en dus ging de brutoscore een cruciale rol spelen. En ook hier het beeld dat ervaring en routine het won van talent. Het ontbrak de relatieve nieuwkomers kennelijk nog aan voldoende wedstrijdervaring om het de meer geroutineerde wedstrijddeelnemers moeilijk te maken. Laat het een aanmoediging zijn tot meer deelname aan Dames- en Herendagen, Maandwedstrijden, Clubkampioenschappen. Op het podium kwamen drie deelnemers met elk 32 Stablefordpunten, dus na 75% verrekening en dat was zeker niet slecht. Vaste deelnemer aan de Herendagen Frank Monfils, had de meeste bruto slagen en eindigde daardoor als derde. Anne Bergsma met 90 slagen tweede en glorieus winnaar van de Harlingen Masters 2022 werd Jan Reier Arends met 86 slagen bruto.
De top-tien in deze categorie:

1. Jan Reier Arends       32 punten (86 slagen)
   2. Anne Bergsma          32 (90)
   3. Frank Monfils           32 (92)
   4. Johannes Woudstra  31 (85)
   5. Wim de Keijzer         31 (91)
   6. Peter Wijbenga         29
   7. Bart Mesken             28
   8. John Grotenboer      27 (97)
   9. Lieuwe Hoitinga        27 (99)
  10. Wim Kroon             27 (100)

Extra prijzen
De stimuleringsprijs waarmee het gedachtengoed van de in 2020 overleden Wilfred Boers (mede initiator van de organisatie) nog jaarlijks geëerd wordt, ging naar Roel Sluiter, de oud burgemeester van Harlingen. Hij heeft het golfen opgepakt na zijn pensionering en kon de aanmoediging in de vorm van deze prijs wel waarderen, getuige ook zijn dankwoord.

Neary Hole 6:   Jetze Pascal
Neary Hole 14: Frank Monfils
Leary Hole 2:    Arie Drees
Leary Hole 16:  Ief Hiel (maakte hier Birdie vanaf Oranje tee!)

Zowel de deelnemers als ook de organisatiegroep van de Harlingen Masters toonden zich zeer dankbaar voor de samenwerking met De Groene Ster, clubmanager Martin van der Schans, wedstrijdleidster Lineke Pluimgraaf en marshall/bestuurslid Jan Heidstra. En om het allemaal helemaal perfect te maken was daar het onvolprezen Horeca team, onder leiding van Janke en Sijmon. De ontvangst, organisatie, bediening en kwaliteit van het driegangendiner waren weer voortreffelijk. Dat de Harlingers tijdens het diner hun eigen Volkslied “Mooie stad aan het wad” (https://www.youtube.com/watch?v=YaxsUw1MGXo&t=111s) luidkeels ten gehore brachten was dan ook niet alleen een uiting van Harlinger eigenheid en trots, maar ook dank aan De Groene Ster voor de gastvrijheid. Op naar de Harlingen Masters 2023!