Winterregel Plaatsen van de bal

09-11-2022 20:49

Winterregel Plaatsen van de bal alleen op de fairway

Vanaf 1 november tot 1 mei mag de club weer de zogenaamde door de NGF opgestelde winterregel “plaatsen” toepassen.
Vanwege de conditie van onze baan en er nu vaak aarde/klei aan de bal blijft hangen, maakt de regelcommissie hier gebruik van met ingang van publicatie op de site van deze tijdelijke regel.

De winterregel "plaatsen" houdt in dat je de bal mag schoonmaken en plaatsen, echter alleen op de fairway, niét in de rough. Oprekken van de door de NGF opgestelde winterregel is niet geoorloofd. Hier volgt de precieze formulering van de plaatselijke regel:

"Een bal die op een kort gemaaid gedeelte door de baan ligt, mag zonder straf worden verplaatst of opgenomen en worden schoongemaakt. De speler dient de bal te merken voordat hij wordt opgenomen (referentiepunt). De speler moet de bal plaatsen binnen 15 cm van het referentiepunt, maar niet dichter bij de hole. De speler mag de bal eenmaal verplaatsen of plaatsen en nadat de bal is verplaatst of geplaatst is hij in het spel.

Noot: “kort gemaaid gedeelte” betekent elk deel van de baan, met inbegrip van paden door de rough, gemaaid op fairwayhoogte of lager."

Als er op onze golfbaan toch nog een pad is dat door de rough loopt en kort gemaaid is op fairwayhoogte of lager, dan mag op dat deel de winterregel ook toegepast worden.

Overtreding van de plaatselijke regel: de algemene straf (2 strafslagen bij strokeplay of verlies van de hole bij matchplay)

Er zijn nogal wat golfers die denken dat met de winterregel ook in de rough geplaatst mag worden. Nogmaals, dat is dus niet het geval.

Als een bal in de rough is ingebed in zijn eigen pichtmark, dan kan de regel ingebedde bal” toegepast worden. Zie regel 16.3 van de Spelerseditie van de Golfregels, geldig vanaf januari 2019.

Overigens kan de regel met betrekking tot abnormale baanomstandigheden, zoals “tijdelijk water”, ook soelaas bieden. Zie regel 16.1.

De Regelcommissie,

November 2022