Het zit in de grond, beregeningsproject afgerond

16-11-2022 21:13
Een terugblik
Ongeveer twee jaar geleden werd vastgesteld dat het beregeningssysteem van onze golfbaan aan vervanging toe was. De buizen in de grond waren van PVC die verhardden en door het bewegen van de veengrond regelmatig braken. Ook de lijmverbindingen lieten los en de greenkeepers moesten deze vaker repareren. De sproeiers vertoonden ouderdomsverschijnselen en moesten vaak vervangen worden. En tot slot hadden wij geen fairwayberegening en werden de fairways overdag met haspels beregend. Dit was geen fijne situatie tijdens het golfspel. Daarom werd door de Stichting Golfbaan Leeuwarden begin 2021 besloten het gehele beregeningssysteem te vervangen.

Door de baancommissie werd een werkgroep ingesteld die zich in beregeningssystemen ging verdiepen. Verschillende golfbanen met vernieuwde beregeningssystemen werden bezocht. Naar aanleiding van de ervaringen van andere golfbanen werd een programma van eisen opgesteld en drie bedrijven werden verzocht een offerte op te stellen. Na de presentaties van deze bedrijven werd unaniem gekozen voor Smits Beregening BV uit het Brabantse Veldhoven.

Na de zomer van 2021 is met Smits Beregening BV de intentieverklaring getekend en het plan was te beginnen in november 2021, zodat rond april voor de start van het zomer golfseizoen het project zou zijn voltooid. Maar er kwam een kleine kink in de kabel. Zoals de laatste tijd vaker gebeurt had de bank meer tijd nodig voor het verwerken van de hypotheekaanvraag. Uiteindelijk heeft dit meer dan 6 maanden geduurd. Achteraf een onverwachte redding, maar daar kom ik nog op terug.

Na de hypotheekverstrekking van de bank heeft SGL het contract met Smits Beregening BV getekend en is op 15 juni begonnen met de werkzaamheden. Als eerste werd de beregening van de fairway op hole 11 aangelegd. Vervolgens de andere holes op lus Oost en in augustus was deze lus nagenoeg klaar. Vervolgens kwam West aan de beurt. De oorspronkelijk planning was dat medio november het hele project zou zijn afgerond. Chapeau voor de werknemers van Smits; op 15 november werd hole 4 als laatste opgeleverd. Het project is klaar en Leeuwarder Golfclub De Groene Ster beschikt over een modern computergestuurd beregeningssysteem dat ‘s nachts in 7 uur de gehele baan met 460 sproeiers kan beregenen.

Voor aanvang werkzaamheden zijn er afspraken gemaakt met Smits over de beperkingen op onze baan. De werkzaamheden zouden alleen plaatsvinden op maandag tot en met donderdag, er zouden maximaal 2 holes niet bespeelbaar zijn en één lus zou qualifying blijven. Achteraf kunnen we constateren dat het bedrijf zich prima aan deze afspraken heeft gehouden en dat werkzaamheden in de baan nauwelijks van invloed zijn geweest op onze drukbezette wedstrijdkalender. Ook was er een prima samenwerking tussen de ploegleider Bart en de dames van het secretariaat. Dagelijks informeerde hij het secretariaat over de werkzaamheden en werd de baaninformatie geactualiseerd. Hierdoor waren de spelers voortdurend op de hoogte van de dagelijkse beperkingen op de baan.

Maar ook dank aan onze golfers die zich de afgelopen maanden keurig aan de instructies hebben gehouden en voortdurend een veilige afstand hebben aangehouden tot de werknemers in de baan. Hierdoor konden zij rustig doorwerken; het schijnt op sommige banen soms anders te gaan.

Het project is juist op tijd klaar, de droge periode is afgelopen en het regent nu met regelmaat. Het gevolg is dat de grond op sommige plaatsen doorweekt raakt. Hierdoor is het op sommige plaatsen onmogelijk om sproeiers en afsluitkleppen te plaatsen. Gelukkig zijn er alleen problemen bij de afslagplaats van hole 3. Het is nu te nat om 4 sproeiers bij de rode tees aan te sluiten. Volgend voorjaar, als de grond wat droger is, worden deze alsnog geplaatst. Daarom dank aan de bank, want nu blijkt pas dat het onmogelijk zou zijn geweest om tijdens de wintermaanden op onze baan een beregeningsinstallatie aan te leggen. De vertraging veroorzaakt door de bank was dus een geluk bij een ongeluk.

Dinsdag 22 november vindt de oplevering plaats en is het project formeel afgerond. Tot die tijd zult u nog enkele werknemers in de baan zien die kleine verbeteringen uitvoeren en alle sproeiers nog gaan testen. Tot slot wordt het water afgetapt en is de installatie winterklaar.