Sla nou maar eens voor je beurt!

15-06-2018 07:30
‘Ready Golf’ staat voor vlotter golfen
Als vereniging omarmen we de stelling dat vlotter golfen de spelvreugde verhoogt. Immers we hebben het druk, of we nu werken of van ons pensioen genieten. We lopen graag een ronde golf, maar dat vraagt nogal wat tijd. En als we dan ook nog moeten wachten of zoeken door de baan ligt de ergernis op de loer. Dat willen we voorkomen! Tijd is niet alleen geld, maar nog meer, ook spelvreugde.

Wat doen we er aan?
Daar doen we als vereniging zeker iets aan. En wel met een aangepaste visie op ons baanonderhoud. Dat is er tegenwoordig op gericht de doorloopsnelheid te bevorderen. Een baaninrichting en een maaibeleid waardoor je bal minder snel zoekraakt in de (semi)rough werkt daar heel goed in mee. En wat ligt onze baan er de laatste tijd prachtig bij, of niet soms!? Natuurlijk speel je de bal op onze prachtige fairways, maar mocht je er toch nog eens naast spelen dan hoef je echt niet meer zo lang te zoeken als voorheen. Hulde aan onze greenkeepers!
Maar ook ons wedstrijdbeleid kan veel betekenen. Wat te denken van de keuze voor spelvormen die de speelsnelheid bevorderen, of, en nu kom ik bij een heikel punt ………..

Spelen vanaf de juiste tee!
Immers de keuze van de afslagplaats heeft enorme invloed op de speel snelheid. Heren, waarom altijd vanaf geel, dames, waarom altijd vanaf rood. Geen longhitter, een hogere handicap? Kies eens rood in plaats van geel of oranje in plaats van rood. Je speelt sneller en met meer resultaat. Goed voor de spelvreugde en de succesbeleving! De wedstrijdcommissie doet er al wat aan en gaat er ook meer mee doen.

Wat is de juiste tee?
Laat je voorlichten door onze Pro. Hij weet er alles van.

Wat doe je er zelf aan?
Ja, daar kun je zelf heel veel aan doen! Niet altijd wachten op de medespeler omdat haar/zijn bal verder van de hole ligt. Niet eerst zoeken en dan pas slaan. Niet altijd van geel of rood willen slaan. En ja, zelfs soms voor je beurt slaan. Het is maar een greep om de speelsnelheid te bevorderen.

Wil je echt weten hoe Ready Golf werkt?
Ga dan naar https://www.golf.nl/readygolf  daar lees je 16 Ready Golftips die het speltempo door de baan dusdanig gunstig beinvloeden dat het speelplezier enorm toeneemt. Ready golf is de bal slaan als het veilig kan, ook al is het volgens de ‘oude’ opvatting nog niet jouw beurt!

Jan Geertsma