7.
Droppen – de bal moet in de dropzone landen en tot stilstand komen. Rolt de bal buiten de dropzone, zonder straf opnieuw droppen.
- Oude situatie: De bal mocht na het droppen 2 stoklengtes verrollen.
8. Als je de bal opneemt om een belemmering te ontwijken, mag je een andere bal pakken.
- Oude situatie: je moest met dezelfde bal verder.
9.
Bal raakt eigen speler of eigen uitrusting – geen straf.
- Oude situatie: De speler kreeg 1 strafslag.
10.
Bal meer dan éénmaal raken (“double hit”) – telt als één slag.
- Oude situatie: meer dan één keer raken tijdens een slag – 1 strafslag.
11.
Losse natuurlijke voorwerpen mogen
overal worden weggehaald.
- Oude situatie: Losse natuurlijke voorwerpen mochten niet worden weggehaald uit de bunker en de waterhindernis.
12. Je mag het
zand in de bunker niet aanraken rondom je bal (je mag het zand nog steeds niet testen, maar wel op je club leunen als je even moet wachten). Je mag dus wel alvast voetstappen weg harken, als je de speellijn van de bal maar niet verbetert. Je mag niet grounden.
- Oude situatie: dat was al zo, maar je mocht niet op je club leunen.
13. Een
onspeelbare bal buiten de bunker droppen mag met 2 strafslagen.
- Oude situatie: Onspeelbare bal altijd in de bunker droppen, tenzij je terugging naar de plek waarvan je het laatst geslagen had (1 strafslag).
- Terug naar de plek waarvan je het laatst geslagen hebt (1 strafslag);
- Droppen in rechte lijn naar achteren in de bunker (1 strafslag);
- Droppen 2 clublengtes in de bunker (1 strafslag);
- Buiten de bunker in rechte lijn met de vlag naar achteren (2 strafslagen).
Opmerking: Er moet altijd eerst een referentie punt gemarkeerd worden, daarna 1 of 2 clublengtes uitmeten naar rechts, naar links en naar achteren. Droppen op kniehoogte. De bal mag niet buiten de dropzone rollen.
14. Waterhindernissen worden nu
hindernissen (penalty areas) genoemd. In een hindernis mag je grounden en natuurlijke voorwerpen weghalen. Bunker zie 11 en 12.
- Oude situatie: Waterhindernissen en bunkers hadden dezelfde regels
15. E
en hindernis wordt gemarkeerd met rode of gele palen. Wanneer een hindernis met rode palen is gemarkeerd mag je niet aan de “overkant” droppen.
- Oude situatie: Bij een rode waterhindernis kon je aan de overkant van het water nog wel eens een taartpuntje vinden waarbinnen je mocht droppen. Bij ons op de baan zijn die waterhindernissen zo veel mogelijk geel.
-
Rode hindernis: X is het punt waar de bal het laatst de grens van de hindernis is gepasseerd
3 mogelijkheden met 1 strafslag:
- terug naar de plek waar je de bal het laatst geslagen hebt (1);
- In rechte lijn met de vlag naar achteren (2) referentiepunt markeren;
- clublengtes uitmeten niet dichter bij de hole (3).
Gele hindernis 2 mogelijkheden met 1 strafslag, X is de punt waar de bal het laatst de grens is gepasseerd
- terug naar de plek waar je de bal het laatst geslagen hebt (1);
- In rechte lijn met de vlag naar achteren (2) referentiepunt markeren
Opmerking: altijd eerst het referentiepunt markeren.
Natuurlijk mag je de bal altijd spelen zoals hij ligt zonder straf!
Bij de rode hindernis vervalt de mogelijkheid om aan de overkant te droppen.