Irritaties van de stamtafel.

17-10-2019 17:51
Het was weer een prachtige golfmaandagmiddag, de baan had de stortregens van het weekend redelijk goed verwerkt en de greenkepers waren druk bezig om de uitbundige grasgroei enigszins in toom te houden. Die hebben nog wel wat werk om de baan winterklaar te maken, de rough stond op vele plekken tot enkel hoog. Maar de greens waren al mooi glad geschoren en met de pitchfork in de aanslag begonnen wij goedgemutst aan een 18 holes Q ronde.
Waarom zien wij zelden of nooit iemand bukken of door de knieën gaan om pitchmarks te repareren, gemiddeld doe ik alleen al er 5 per green! Als je wat stram bent vraag dan je medespeler even.

Het is op maandag over het algemeen druk op de baan, veel vaste ploegjes, seniorenwedstrijd en een voltallig greenkepers team aan het werk. Dat geeft op sommige tijden wat druk op de starttijden en voortgang door de baan maar als iedereen zich aan de regels houdt is er altijd ruimte om te spelen. Een van die regels is inloggen en starttijd boeken. Dan begin je dus op hole 1 voor 9 of 18 holes. Is het erg druk, dan kan je uitwijken en starten op hole 10. Maar ook voor het starten op hole 10 zijn regels!

De belangrijkste, is er ruimte en zit ik niet een doorkomende flight van hole 9 in weg? Het is dus de bedoeling dat je achterom kijkt en je ervan gewist dat dat niet het geval is!  Kan best zijn dat je 3 flights moet door laten, vervelend, nee hoor, een regel en goed fatsoen. Helaas en zeker niet voor de eerste keer, werd onze flight, komende van hole 9 geconfronteerd met een viertal “heren” die dachten van oh.. daar kunnen wij wel even voor.
Dat kon dus niet, 4 flights passen ook niet op hole 10! Nog geprobeerd hun er op te attenderen door te zwaaien, zelf een woeste brul, maar geen reactie. Oost-Indisch doof of apparaat uit?
Dat was dus wachten, wachten en nog eens zwaaien, niks. Uiteindelijk op hole 14 na interventie van de Marshall ( bravo Lodewijk) toch nog doorgelaten, maar de “heren” toonden weinig begrip, laat staan excuses.
Nou is golf voor 70% een mentaal spelletje, maar lekker kunnen doorlopen vergroot zeker het spelplezier en de kans om een goede score binnen te brengen.
Dat bovenstaande actie wederzijds behoorlijk wat irritatie heeft opgewekt zal niemand verbazen. Geloof ook niet dat deze heren een leuk rondje hebben gespeeld, maar dat hebben ze voor een groot deel zelf veroorzaakt.
Het had in ieder geval het gevolg dat onze scorekaarten in de prullenbak terecht zijn gekomen.

Tijdens de nazit aan de stamtafel kwamen dit soort irritaties weer ter sprake en samen met enkele andere clubleden vroegen wij ons af waarom? Het repareren van pitchmarks op de green, fringe, bunker goed aanharken en plaggen terug leggen, dat moet toch een automatisme zijn? Oog hebben voor achterop komende, sneller spelende flights en tijdig doorlaten ook. Dit is dus een oproep aan alle leden, laten we met z’n allen wat beter op onze mooie baan en leden letten.
Hebben we allen profijt van en hoef ik niet meer “brullend“ door de baan.

Happy golfer,
James Witteveen