Coronavirus (Bulletin 3)

20-03-2020 12:22
Op 18 maart is er een petitie gestart onder de naam "Houd golfbanen open gedurende de coronacrisis". Deze petitie is niet een initiatief van de NGF, NVG, NGA en PGA Holland en wordt ook niet ondersteund door deze partijen.
Wij wijzen er in dit verband nogmaals op dat het open houden van sportaccommodaties en sportvelden verboden is. We roepen niet alleen de golfclubs en -banen maar ook de golfers op om actief mee te werken aan de bestrijding van het coronavirus. In onze ogen moet medewerking in deze crisis niet negatief gemotiveerd zijn (“We doen het omdat het moet”) maar mag er een intrinsieke motivatie verwacht worden (“We doen gezamenlijk mee omdat we een bijdrage willen leveren aan de bestrijding van de crisis").

Dit bericht wilde ik jullie beslist niet onthouden nu het ‘coronavirus’ ook daadwerkelijk een buitengewoon serieuze aanslag op onze collectieve gezondheid doet. Ja natuurlijk, eerst vroegen we ons nog af of er niet heel erg overdreven werd. ‘In het Noorden laten we ons niet zo maar gek maken, een gewone griep levert ook flink wat sterfgevallen op’. Alsof dat laatste al niet erg genoeg is.  En nu weer die petitie om de banen open te houden.  Of toch liever maar niet?
Ik begrijp het wel, want je wilt zo graag en je blijft immers op afstand. Maar doe je er echt wel goed aan? Nee dus, het lijkt me ondertussen wel heel erg duidelijk dat we nu de knop om moeten zetten.

Kom op dus.  Lieve mensen, laten we de kop en de rede er nu alsjeblieft bij houden, want het valt niet mee!! We houden ons nu met andere, belangrijker zaken bezig. Je eigen gezondheid, die van je familie, van je vrienden, je buren, je collega’s die je ook al niet dagelijks meer ziet, je personeel, onze leden en ga zo maar door.
En ja, daarom doen we de baan nu niet open, al was het alleen maar om gezamenlijk die bijdrage te leveren aan de bestrijding van de crisis, en niet alleen maar omdat het moet.

Wij, jullie hebben nu wel wat anders aan je hoofd.

Dus kop ervoor, doe je plicht, let op een ander, help waar nodig, want in deze dagen hebben we elkaars aandacht en hulp o zo nodig! Blijf alert en op elkaar letten.

Overtuigd, of toch nog niet? Hoe dan ook, voor veel gestelde vragen over het Coronavirus en Golf ga je naar www.ngf.nl/coronafaq

Jan Geertsma
Voorzitter LGGS