Hoe verging het  Dames 1, zondagcompetitie

14-05-2024 18:54

Vorig jaar zijn we gepromoveerd naar de 2e klasse.

“Wij” zijn van links naar rechts op de foto: Ineke Kijlstra, Anneke Faber, Madelene Doolaard, Tineke Douwes, Marijke de Vries, Iet Pranger, Joyce van der Meer en Nelly Kolk.

Ziet er ongevaarlijk uit toch?

Met hetzelfde team als vorig jaar gaan we aan de nieuwe 18 holes-competitie beginnen, hoewel we ingedeeld zijn in de 27 holes competitie. Deze kunstgreep was volgens de NGF nodig om bij promotie weer 27 holes te kunnen spelen. Verwarrend was het wel.

Op 7 april zijn we het ontvangende team. Dat is fijn want dan weet je meteen de speelsterkte van alle teams om een week later goed voorbereid aan de start te verschijnen.

Op 14 april in Havelte. Onze eerste winstpartij, een makkelijke 20-2 tegen Holthuizen.

Met 8 vrouwen heb je toch geen invaller nodig? Ja, wel dus, maar ook weer niet. Tineke raakte geblesseerd en heeft helemaal niet mee kunnen doen. Nog 2 anderen waren die dag niet in de gelegenheid te kunnen spelen. Yfke was bereid de opengevallen plaats in te nemen. Helaas voor haar is de invalbeurt er nooit gekomen.
Op 21 april is de baan op Holthuizen vanwege hevige regenval dicht. De wedstrijd tegen De Hooge Graven (Ommen) wordt gespeeld op de invaldag 12 mei.

Op 27 april spelen we op de Noord Nederlandse tegen Havelte, we winnen weer ruim met 17-5. De moeilijkste tegenstanders moeten nog komen, maar deze 2 overwinningen hebben we vast in de pocket!

Dan op 5 mei in Ommen tegen de Noord Nederlandse. Een klein verlies helaas, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn. Het eerste +je de plomp in…. Ik maakte zelf de ondergang op de laatste  hole op de volgende manier mee: nadat mijn afslag naast de green in de GUR belandde sloeg ik de bal netjes 2 meter van de vlag uit de dropping zone. Ik had het laatste winnende +je al op het netvlies want mijn tegenstandster had de afslag  over de green geslagen en moest nog een heel eind naar de vlag. Ik had mijn bal op de green gelaten, hij lag niet in haar speellijn. Ze raakte de bal verkeerd waarop ze vervolgens via mijn bal een birdie maakt! Weg hole, weg +je, weg winst en ook niet all square! Door een carambolebirdie uit de wedstrijd gewipt….. achteraf was 11-11 al genoeg geweest voor de eerste plaats. Nu werd het 10-12

Nog een +je de plomp in! Op 12 mei de inhaaldag op Holthuizen tegen het veel sterker geachte De Hooge Graven, die inmiddels fier bovenaan stonden met 6 punten, wij stonden 2e en een 14-8 overwinning zou ons bovenaan brengen.
Na de singles stond het 10-4 voor ons (inclusief de 2 bonuspunten voor de meeste +jes).Op de laatste hole van de dubbel met Ineke was de stand AS. Ik moest de bal na de 3e slag in downhill ligging uit de bunker naast de green slaan, met alle golfers om de hole (veel). Dat lukte (veel applaus 👏👏👏) maar helaas midden in het lange gras. Ineke sloeg hem er goed uit maar té goed bleek want bij de hole aangekomen rolde hij opeens behoorlijk door (downhill natuurlijk). Ik hield nog een 3,5 m put over.  Inmiddels hadden wij 5 slagen zij 4. Zij putten 2 m te kort, 5-5.  Ik miste de put, zij maakten hem wel. Einde, geen +je voor de winst én promotie, maar dat wisten we toen nog niet. En als je in de laatste flight zit……. Affijn zo ging het.  Achteraf kon iedereen wel een extra +je aanwijzen.

Maar wel 13-9 gewonnen van de koploper! Zie onderaan dit stuk de stand met de minieme verschillen tussen de eerste 3 teams. Bizar toch?

De vrouwen van Holthuizen bedankten ons hartelijk voor het uitputtende rekenwerk dat wij geheel onverwacht veroorzaakt hadden. We hebben de felicitaties dankbaar aanvaard en heerlijk gegeten van de shared-diner-plank waarop allerlei lekkers werd geserveerd!

Namens dames 1,
Marijke de Vries