En het gebeurde op hole 16 om 13:00 uur

17-11-2020 15:36

De laagstaande herfstzon probeerde door de boomkruinen de fairway te bereiken wat af en toe lukte. De green kreeg wel de volle laag en lichte felgroen op. Voor de derde keer die dag liet mijn flightgenoot mij weten dat wij bofkonten waren om in zo’n prachtige omgeving tegen een balletje te slaan. Voor de derde keer was ik het met hem eens.

Vlag op 178 meter en lichte bries mee betekent voor mij de driver. Even wachten op een roedel tetterende schooljeugd die richting Tytsjerk fietst, dan stand innemen en slaan. Tevreden. Bal blijft 10 meter voor de vlag, randje green, liggen. Mijn flightgenoot pakt zijn houten 3, en molenwiekt zijn bal met een lichte kreun als een streep richting vlag. Ik prijs hem met z’n slag terwijl die nog door het zwerk scheert. We zien hem voor de vlag stuiteren en verder rollen en verliezen hem beide uit het oog. “Verdraaid” zegt de afzender van de bal, “hij is doorgeschoten richting sloot”. We stallen onze trolleys en nemen beide een P-wedge en een putter uit de tas. Ik pitch mijn bal een meter voor de vlag. Wim loopt, al rondkijkend, richting vlag. Hij buigt voor de hole, slaakt een oerkreet, springt een halve meter op en gooit zijn beide clubs tegelijk met een grote boog in de lucht. “Jaaaa.... Ik heb een hole in one......!!!” In Tietjerk werden ze wreed gestoord in hun powernap. Ook onze voorgangers Jan Bart en John, 300 m verderop, kregen gelijk mee dat er iets ernstigs aan de hand moest zijn. Wim was door het dolle! Hij klampte gelijk de passerende marshall aan om haar in zijn onmetelijke vreugde te betrekken. Dat werd door haar ten zeerste gewaardeerd want aangekomen bij het clubhuis stond ze met een mini flesje bubbelwijn voor Wim. John, Jan Bart, mijn persoon en de marshall hebben met een eierdopje, coronaproof, getoast op Wim.

Willem.