De digitale marker

23-03-2021 13:53
Als je een qualifying kaart wilt invoeren in E-golf4U (via de zuil in de hal of de app e-golf4u of golf.nl) moet je een marker opgeven. Is de marker een clublid dan volstaat 'clublid selecteren'. Is de marker geen clublid dan moet de naam van de marker én zijn/haar emailadres worden ingevoerd.
Nadat de speler de scores op de kaart heeft ingevoerd en opgeslagen, gaat er automatisch een mail naar de marker. In de mail staat de score van de speler en de knoppen akkoord en niet akkoord.
Indien marker akkoord geeft dan wordt de kaart geaccepteerd en doorgestuurd naar de NGF om het dagresultaat te berekenen. Indien niet akkoord dan wordt er gevraagd naar een reden en wordt de kaart NIET naar de NGF gestuurd.

Het is voor markers dus zaak dat hun email adres bekend is bij de NGF. Als je onlangs je emailadres hebt gewijzigd en niet meer zeker weet of dat wel bekend is bij het clubsecretariaat, dan kun je daar als volgt achterkomen: log in op de website en ga naar E-golf4U om vervolgens in 'mijn profiel' je emailadres te controleren dan wel aan te passen.

De digitale marker geldt nog niet voor wedstrijden, maar dat zal op zeer korte termijn aangepast worden.

Invoeren scores
Normaal natuurlijk geen probleem, maar wat in te vullen bij een 'mislukte hole'?
Hierbij onderscheid tussen de spelvormen stableford en strokeplay:

Stablefordbij deze spelvorm is het uitgangspunt dat je de bal opneemt als je niet meer kunt scoren. Twee manieren om dan de score in te voeren:

• je voert een '0' in zoals we dat altijd al deden. Deze score wordt door de NGF automatisch omgezet in een netto double bogey voor die hole;
  • je voert een '11' in. Ook deze score wordt door de NGF automatisch omgezet in een netto double bogey voor die hole.

Liever niet zelf een netto double bogey invoeren en ook is het beter om er een gewoonte van te maken een 11 in te voeren voor een mislukte hole i.p.v. een 0.

Strokeplay: altijd doorspelen en de werkelijk gemaakte score invoeren. De NGF vervangt de score van zo’n 'mislukte hole' door een netto double bogey.

Synchronisatieproblemen
De NGF kampt nog steeds met wat synchronisatieproblemen met de talrijke softwaresystemen die in gebruik zijn bij de golfclubs. Ze zijn bezig met een omvangrijk ontdubbelingsprogramma om alles op te lossen. Het kan dus gebeuren dat je plotseling ziet dat je handicap iets is gestegen of gedaald. Dat betekent dan dat in de eerste berekening van de WHS handicap toch nog een kleine fout zat - niet verwerkte scores of dubbel verwerkte scores - die nu is hersteld.

R&H cie