Wat is Ready Golf en TIP 1

31-03-2021 21:38
We gaan voor Ready Golf, en afslaan van de juiste Tee!
Vanaf 1 maart willen we aandacht vragen voor Ready Golf.  De principes van Ready Golf richten zich op het bevorderen van het speelplezier van iedere golfer. Sneller doorlopen, minder (lang) zoeken, en afslaan van de juiste Tee! Vroeger sloeg de heer als gevorderd speler af van wit of geel, en de dame van rood of blauw. Tegenwoordig 'Old school' dames en heren! Dat doen we dus anders voortaan. Zo gaan we afslaan van de tee die bij onze exact handicap past, en die je als speler het meeste resultaat en plezier oplevert. Daarvoor is een afslagtabel ontwikkeld die aangeeft welke handicaprange hoort bij de kleur van de Tee. Ook de oranje tees zijn daarin meegenomen. Het staat inmiddels op de nieuwe scorekaart. Speel dus van de kleur die bij je past!
Maximale handicap per fligth
Daarnaast wordt ook een maximale gezamenlijke handicap van 108 per flight ingevoerd. Dus een drie- of vierbal inboeken met een gezamenlijke handicap hoger dan 108 is niet meer mogelijk.
De achtergrond van het afslaan van de juiste tee en de instelling van een maximale flighthandicap is de volgende. We stellen in verband met een ongestoorde doorloopsnelheid de speelduur over 9 holes op maximaal twee uur per flight. Hiermee voorkomen we vertragingen in de baan en kunnen flights, die 18 holes hebben ingeboekt, op de 10e hole na twee uur direct weer doorlopen. Deze twee maatregelen worden voor het eerst vanaf 1 maart ingevoerd bij wedstrijden alsmede voor vrije en greenfee golfers. Vanaf 1 april wordt dit algemeen geldend ingevoerd.
De marshal heeft altijd de bevoegdheid om aanwijzingen te geven wanneer er niet volgens deze regels wordt gegolfd en/of afgeslagen. De marshal zal dan ook vaak te zien zijn, door de baan maar ook bij de afslag. Overbodig te vermelden dat we ervan uitgaan dat elke rechtgeaarde golfer de aanwijzingen graag opvolgt. Want met ready golf, de marshal en jouw medewerking loopt het vanzelf ‘gesmeerd’!

Omdat het begrip Ready Golf veel meer inhoudt dan hiervoor aangegeven gaan we er de komende maanden in de Off Course berichtgeving meer aandacht aan besteden. Sterk aanbevolen natuurlijk!
Wat is Ready Golf?
Ready Golf is ontwikkeld door de NGF en wordt toegepast in nationale wedstrijden. Ready Golf is een manier van slimmer spelen, waardoor de doorlooptijden beperkt worden en rondes van 5 uur of meer verleden tijd zijn. Natuurlijk moet iedereen hier aan wennen, maar met een beetje oefening lukt het echt!
De komende weken zullen in de Off Course tips gegeven worden uit het Ready Golf programma. Probeer ze uit, help elkaar en iedereen heeft meer plezier in een rondje golf!

TIP 1 - Ready Golf: Spelen van de juiste tee
De doorlooptijd voor een flight voor 9 holes is twee uur en voor 18 holes vier uur. Controleer na iedere drie holes of je binnen de tijd loopt. Na drie holes 40 minuten looptijd, na zes holes 1 uur en 20 minuten.
Om het spelplezier te verhogen en de doorlooptijd binnen de twee uur voor 9 holes te houden is spelen van de juiste tee belangrijk. Speel van de tee die bij je handicap hoort. De tee voor jouw handicap staat vermeld op de scorekaart.

TIP 1 - Ready Golf: Spelen van de juiste tee

Controleer na iedere drie holes of je binnen de tijd loopt.

Na drie holes 40 minuten looptijd, na zes holes 1 uur en 20 minuten.

Speel van de tee die bij je handicap hoort.

De tee voor jouw handicap staat vermeld op de scorekaart.