READY GOLF: GESNEDEN KOEK OF VAAG BEGRIP?

11-09-2022 19:54
Ready Golf is een initiatief van internationale golforganisaties om vlot spel te bevorderen.
Het betekent dat je speelt zodra het kan – mits het veilig is- ook al is het niet jouw beurt.
De NGF adviseert clubs en leden de items van Ready Golf toe te passen bij het spelen van strokeplay en stableford. Er zijn tips voor golfers maar ook adviezen over de baaninrichting, bewegwijzering en interval van starttijden.
Ready Golf vraagt kleine aanpassingen in het spel van de golfer; het bevordert de doorstroming in de baan en vergroot het spelplezier. Leden hoeven niet bang te zijn dat ze nu gehaast door de baan moeten!

De belangrijkste tips voor spelers gaan over:

​AFSLAGPLAATS
: Speel van de kleur tee die bij je handicap/speelniveau past. Niet de speler die de eer heeft slaat als eerste af, maar de speler die als eerste klaar staat.
KLAARSTAAN: Zorg dat je klaar bent om te slaan als je aan de beurt bent.
PRE-SHOT ROUTINE: Vertraag zo min mogelijk het spel tijdens het voorbereiden van je slag.
PROVISIONELE BAL: Speel een provisionele bal als je vermoedt dat je bal verloren is.
SCORE NOTEREN: Maak meteen de green vrij. Noteer de score op de volgende tee.
TASSEN EN BUGGYS: Plaats je golftas of buggy op een zodanige plek dat je meteen kunt doorlopen naar de volgende hole.
SLAG VOORBEREIDEN: Vertraag zo min mogelijk het spel tijdens het voorbereiden van je slag.

HARKEN? SLA ALVAST: Sla alvast je eigen bal, als je medespeler die uit de bunker heeft geslagen de bunker eerst nog moet aanharken.
EERST SLAAN DAN ZOEKEN: Sla eerst je eigen bal voor je een andere speler helpt met zoeken.
UITHOLEN: Putten als je medespeler nog bezig is met het aanharken van de greenside bunker, ook al ligt de bal van je medespeler verder van de hole dan jouw bal.  Ligt je bal na een putt vlakbij de hole? Hole dan meteen uit.
LASTIGE SLAG: Sla eerst als je medespeler bij een lastige ligging opties moet afwegen.
KORTERE AFSLAG: Als er in de verte nog een flight staat kunnen golfers die minder ver slaan alvast slaan, daarna pas de longhitters.
OVER DE GREEN: Sla alvast als je medespeler over de green heeft geslagen.

Voor een deel van de leden is Ready Golf gesneden koek en onderdeel van hun spel. Voor een ander deel van de leden mogelijk nog een vaag begrip. Of ze weten dat hoge handicappers van de oranje tees slaan en dat bij de afslag wie klaar staat eerst speelt in plaats van de speler die de eer heeft.

Het bestuur vraagt je om je de tips van Ready Golf eigen te maken en toe te passen in je spel.
READY GOLF NOG GEEN GESNEDEN KOEK? GA NAAR www.ngf.nl/readygolf