Bal Out of Bounds of verloren, local rule, maar NIET bij ons.

10-03-2019 15:29
Er bestaat enige onduidelijkheid over het alternatief om een OOB- of verloren bal met 2 strafslagen te spelen vanaf de plek waar de bal OOB of verloren is gegaan.

Deze regel kun je niet terugvinden in het regelboekje en bestaat dus ook niet als algemene regel. De regel kan wel door een club ingevoerd worden als “local rule”. De naam zegt het al, het is een plaatselijke regel wanneer de club die officieel als plaatselijke regel bekend maakt. Dat is bij de Groene Ster niet het geval. Plaatselijke regels bij De Groene Ster staan achterop de scorekaart of hangen op het publicatiebord. Bij een nieuwe plaatselijke regel wordt deze ook via de website bekend gemaakt.
Wanneer je op onze baan een bal OOB slaat of je bal is verloren, dan is er maar één mogelijkheid: terug naar de plek waar je het laatst geslagen hebt met 1 strafslag.
Om de vaart in de baan te behouden is het aan te raden om zoveel mogelijk een provisionele bal te slaan als je denkt dat je bal OOB of moeilijk vindbaar is. Je hoeft dan niet terug naar de plek waar je de bal het laatst geslagen hebt. Ligt je bal niet OOB of vind je hem, dan ga je verder met de originele bal en vervalt de provisionele bal. Ligt je bal inderdaad OOB of vind je je bal niet terug dan verder met de provisionele bal met bijtelling van één strafslag.

Let op: competitiespelers:
Dat ook de NGF ongelukkig is met bovengenoemde mogelijkheid bewijst het competitiereglement 2019.
5.2 GOLFREGELS EN PLAATSELIJKE REGELS
De Golfregels zoals vastgesteld door R&A Rules Ltd. en de plaatselijke regels van de club waar wordt gespeeld, zijn van toepassing tijdens de NGF-competitie. Echter mocht de club de plaatselijke regel, alternatief voor slag en afstand voor een bal die verloren of buiten de baan is, hebben ingesteld, dan geldt deze niet.

De Regel- en Handicapcommissie.