Uitleg geen starttijdreservering op hole 10

14-06-2019 07:19
Omdat het al weer een tijdje geleden is dat we EGolf4U hebben ingevoerd en vanaf dat moment werken met starttijdreservering op hole 1 (BaanWest), én we de laatste jaren veel nieuwe leden hebben mogen verwelkomen die geen achtergrondkennis hebben van dit onderwerp, volgt onderstaand (nogmaals) een korte uitleg waarom we geen starttijdreservering hebben vanaf hole 10 (BaanOost).

We hebben in het najaar van 2012 enkele maanden de mogelijkheid gehad om een starttijd te kunnen reserveren op zowel hole 1 als hole 10. Maar dit leverde veelvuldig problemen op, zowel bij de start op hole 1 als op hole 10. Wat was er namelijk aan de hand: Op beide startholes stonden spelers gereed op de gereserveerde tijd om te starten, terwijl er (we nemen BaanOost als voorbeeld) op hole 10 ook spelers aan kwamen lopen vanaf hole 9 die hun 1e negen holes niet in de beschikbare tijd van 2 uur hadden gespeeld. Die laatsten hadden (en hebben nu nog steeds) volgens de golfetiquette z.g. “standing” en daarom voorrang om door te spelen. Als het op BaanWest met de volgende flight een beetje vlot liep, kwam daar al snel het volgende groepje spelers achteraan, zodat diegenen die een starttijd hadden geboekt op hole 10 voorlopig niet konden starten. Maar die wachtenden op hole 10 hadden ook al weer “hijgers” achter hun staan die de volgende starttijd hadden gereserveerd. Het liep daar dus helemaal vast! Dit hele circus speelde zich ook af bij de start vanaf hole 1. Proefondervindelijk werd aldus vastgesteld dat dit een onspeelbare situatie betrof.

Vanaf begin 2013 hebben we de mogelijkheid van het reserveren van een starttijd op hole 10 weer uit EGolf4U gehaald. Spelers/flights die vanaf hole 9 naar hole 10 gaan om hun 18-holes ronde voort te zetten, hebben dus standing/voorrang boven hen die vanaf hole 10 aan hun (9-holes) ronde willen beginnen. Starters op hole 10 dienen dus “in te voegen” op het moment dat dit mogelijk is. Behoudens enkele vervelende gevallen van spelers die duidelijk proberen voor te kruipen op hen die vanaf hole 9 de teebox van hole 10 naderen, werkt het huidige systeem zeer goed.